Naturalne, domowe metody na przeziębienie i wzmocnienie odporności

Zdrowe żywienie odporność

Choć leki przeciwprzeziębieniowe i przeciwbólowe można kupić w aptece, sklepie spożywczym czy na stacji benzynowej, warto dbać o swoje zdrowie i samopoczucie, stosując przede wszystkim proste i naturalne sposoby. To szczególnie ważne, gdy pogoda robi się kapryśna i nieprzyjemna, a temperatura powietrza zdecydowanie nie rozpieszcza. Wspieranie układu odpornościowego w takich warunkach wydaje się koniecznością.

Jak wspomagać naturalną odporność?

Funkcjonowanie ludzkiego organizmu opiera się na kilku układach. Istotną rolę odgrywa układ odpornościowy, który zwalcza infekcje i sprawia, że cieszymy się dobrym zdrowiem. Warto jednak zapewnić mu stymulację. Możemy to zrobić, stosując proste, domowe sposoby, takie jak:

Ciepłe śniadania

Serwowanie owsianki, jaglanki oraz innych ciepłych potraw śniadaniowych to skuteczny sposób na podnoszenie odporności nie tylko u dzieci, ale również u dorosłych. Do tego rodzaju posiłków warto dodawać produkty, takie jak cynamon, imbir oraz siemię lniane. Banan, rodzynki i bakalie, pestki słonecznika oraz orzechy i wiórki kokosowe – to także znakomite dodatki, które są zdrowe i podnoszą walory smakowe posiłku. Składnikiem ciepłych śniadań może być również kasza.

Dieta roślinna

Produkty roślinne powinny stanowić podstawę diety – niezależnie od wieku. Znajduje się w nich wiele substancji odżywczych, takich jak witaminy oraz makro- i mikroelementy, które stymulują układ odpornościowy. Bogatym źródłem tych substancji są m.in. kasze, np. kasza jaglana, która dostarcza mnóstwo energii. Wykazuje przy tym wyraźne właściwości antywirusowe. Dzięki temu, że wysusza nadmiar wydzieliny, łagodzi stany zapalne błon śluzowych. Pomaga np. w leczeniu kataru.

odporność_kasza

Warzywa sezonowe

Przez część roku mamy do nich właściwie nieograniczony dostęp, są pyszne i pomagają nam walczyć z przeziębieniem – warzywa sezonowe to jedno z najskuteczniejszych „domowych lekarstw”. Syrop z cebuli, gorąca i rozgrzewająca zupa dyniowa z imbirem, sałatka z jarmużu lub buraków, mizeria lub leczo z cukinii – to specjały, które nie tylko świetnie smakują, ale również pozwalają szybko pozbyć się przeziębienia.

odporność_warzywa

Soki

Robione z czarnego bzu, malin, porzeczek, pomarańczy, a także z marchewki – z dodatkiem natki pietruszki i wyrazistego imbiru – soki to prosty przepis na zdrowie, dostępny niezależnie od pory roku. Zachowują najwięcej wartości odżywczych, kiedy są świeże. Wtedy też zdecydowanie najlepiej smakują. Soki z sezonowych owoców i warzyw można pasteryzować i wypijać zimą, pijąc je rozcieńczone z wodą lub dodając do gorącej herbaty albo deserów.

odporność_soki

Zimnotłoczone oleje

W codziennej diecie ważne są również oleje tłoczone na zimno, z roślin wykazujących właściwości lecznicze, np. z: ostropestu, lnu, wiesiołka, pestek dyni lub czarnuszki. Warto dodawać je np. do sałatek lub past warzywnych, twarogów czy kasz. Dodajemy je przed samym podaniem, już na talerzu. Szczególnie ważne jest aby spożywać je na zimno, bez obróbki cieplnej, by nie straciły swych dobrych właściwości i nie stały się szkodliwe. Szczególne właściwości zdrowotne wykazują także oleje z: orzechów laskowych, włoskich lub ziemnych, pinii, cedru, awokado i sezamu. Tego rodzaju produkty nadają się również do pielęgnacji skóry, ponieważ ją nawilżają i odżywiają.

Zobacz: Miej olej w głowie – wybieraj świadomie

Miód

Naturalny produkt o silnych właściwościach bakteriobójczych i pysznym, słodkim smaku – oto krótka charakterystyka miodu, który jest niezastąpiony w walce z przeziębieniem. Można dodawać go do herbaty i deserów. Znakomicie smakuje również na kanapce. Warto pamiętać, że zbyt wysoka temperatura zabija właściwości odżywcze i lecznicze miodu. Chcąc dodać go do herbaty lub mleka, warto odrobinę je przestudzić.

Przeczytaj też: Miód pszczeli – wartości odżywcze i zdrowotne

odporność_miody

Naturalne antybiotyki

W walce z przeziębieniem znakomicie sprawdzają się produkty, które działają jak naturalne antybiotyki, tzn. skutecznie eliminują bakterie, wirusy i grzyby. Mowa tutaj np. o imbirze, czosnku, cebuli, chrzanie, tymianku, kurkumie, oregano czy syropie z pędów sosny. Wykorzystując je, można przyprawiać wiele potraw i napojów, a następnie delektować się smakiem i szybko powracać do zdrowia.

Więcej tutaj: Naturalne antybiotyki – roślinne i ziołowe środki na przeziębienie

odporność_antybiotyki

Naturalne probiotyki i prebiotyki

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakterii lub drożdży (mikroorganizmy), najczęściej bakterie kwasu mlekowego, bifidobakterie i drożdżaki, które stymulują wzrost dobroczynnych bakterii jelitowych – niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Naturalne probiotyki, czyli kiszonki, fermentowane produkty mleczne lub roslinne, przywracają równowagę mikroflory jelitowej (np. po przebytej antybiotykoterapii), wspomagają wchłanianie składników odżywczych, łagodzą zaparcia, obniżają poziom cholesterolu we krwi i wspomagają układ odpornościowy. Nie bez powodu mówi się, że odporność znajduje się w naszych jelitach.

<< 5 naturalnych źródeł probiotyków w żywności >>

<< 9 naturalnych źródeł prebiotyków w żywności >>

odporność_kiszonki

Produkty bogate w witaminę C

Kwas askorbinowy można znaleźć nie tylko w cytrusach. Występuje on również w innych owocach, takich jak kiwi, mango, papaja, ananas, truskawki oraz żurawina. Jego bogate źródła to także natka pietruszki, kalafior, brokuł, papryka, biała kapusta czy brukselka. Regularne spożywanie tych produktów wspomaga odporność i przynosi szereg innych korzyści, np. poprawia pracę układu pokarmowego i przyspiesza przemianę materii.

Sprawdź: TOP 10 produktów bogatych w witaminę C

odporność_witamina_c

Aktywność fizyczna

We wspomaganiu naturalnej odporności ważna jest nie tylko zdrowa dieta, ale również aktywność fizyczna. Organizm, który znajduje się w dobrej kondycji, sprawnie zwalcza infekcje i szybko się regeneruje. Prowadzenie zdrowego trybu życia pozwala uniknąć wielu nieprzyjemnych dolegliwości.

odporność

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *