5 naturalnych źródeł probiotyków w żywności

Zdrowe żywienie probiotyki

Nieprawidłowa dieta, silny stres albo leczenie antybiotykowe – to czynniki, które osłabiają naturalną odporność, tzn. zwiększają podatność organizmu na infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze. Antybiotyki „wyłączają” układ odpornościowy, niszcząc bakterie znajdujące się w jelitach. Mikroflora jelitowa zapobiega stanom zapalnym i chroni przed nowotworami układu pokarmowego. Aby wspomóc działanie układu odpornościowego, warto włączyć do diety naturalne probiotyki i prebiotyki.

Co to są PRObiotyki i jak działają?

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakterii lub drożdży (mikroorganizmy), najczęściej bakterie kwasu mlekowego, bifidobakterie i drożdżaki. Pro bios znaczy „dla życia”. Wspomagają one działanie flory bakteryjnej jelit i przywracają równowagę między „dobrymi” a „złymi” bakteriami w organizmie. Probiotyki przede wszystkim zwiększają naszą odporność a także wspomagają wchłanianie składników odżywczych i witamin.

Co to są PREbiotyki i jak działają?

Prebiotyki to substancje wspomagająca namnażanie i wzrost dobroczynnych bakterii jelitowych. Ich zadaniem jest przywracanie równowagi mikroflory jelitowej, która została zaburzona np. na skutek przebytej antybiotykoterapii, stresu lub nieprawidłowej diety. Prebiotyki w odróżnieniu od probiotyków nie zawierają żadnych mikroorganizmów, tylko substancje stymulujące. To po prostu niestrawione składniki żywności, takie jak błonnik, skrobia, inulina, które docierając do jelit,  stanowią pożywkę dla dobrych bakterii, stymulując ich namnażanie.

Przeczytaj: 9 naturalnych źródeł PREbiotyków w żywności

Źródła naturalnych PROobiotyków w żywności

1. Kiszonki

Ogórki, kapusta, buraki, fasolka, pomidory, marchewka czy jabłka – wiele warzyw i niektóre owoce znakomicie smakują nie tylko kiedy są świeże, ale również po ukiszeniu. Kiszonki zawierają niemal tyle samo składników odżywczych co ich surowe odpowiedniki. Są więc cennym źródłem witamin i minerałów. Wspomagają również układ pokarmowy i odpornościowy, przyspieszając perystaltykę jelit. Dzieje się tak dlatego, że „produktami” fermentacji są bakterie mlekowe.

Sprawdź: Kiszenie czy kwaszenie? Na czym polega różnica i jak dobrze wybierać?

kiszonki

2. Fermentowane produkty mleczne

Naturalnymi probiotykami są również jogurty, kefiry oraz zsiadłe mleko. Powstają one przy udziale specjalnych mikroorganizmów, które wywołują proces fermentacji laktozy. Tak przetworzone produkty mleczne zachowują najważniejsze składniku odżywcze, tzn. pełnowartościowe białko, wapń, fosfor i potas. Co więcej, dzięki enzymom bakteryjnym jogurty itd. cechują się wysoką strawnością. Enzymy inicjują bowiem zwiększone wydzielanie soków trawiennych.

jogurt

3. Fermentowane produkty sojowe

Soja to cenne źródło białka oraz makro- i mikroelementów. Poddana procesowi fermentacji zamienia się w naturalny probiotyk. Produkty sojowe o działaniu probiotycznym to np. miso, natto, tempeh, sos sojowy, kurosu (czarny ocet ryżowy) i tofu. Tego rodzaju produkty nie tylko wspomagają układ odpornościowy, ale również wyrównują poziom cukru we krwi, wpływają na prawidłowe działanie układu sercowo-naczyniowego oraz poprawiają wygląd skóry.

4. Fermentowane napoje roślinne

Jogurty i kefiry na bazie mlek roślinnych: np. owsiane, kokosowe, jaglane, migdałowe, z nerkowców.
Rejuvelac – napój ze skiełkowanych zbóż, takich jak np.: gryka, żyto, jęczmień, proso.
Kwas chlebowy – napój na bazie drożdży i bakterii kwasu mlekowego.
Kombucha – tzw. grzybek herbaciany.

5. Żywy ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy naturalnie fermentowany. Nie mylić z octem spirytusowym!
Ocet jabłkowy zawiera duże ilości kwasu octowego, dlatego działa również przeciwbakteryjnie. Kwas obniża pH i zabija bakterie. Jest pomocny w zwalczaniu infekcji gardła i zatok. Wspomaga także proces przemiany materii i wywiera korzystny wpływ na skórę.

ocet

Probiotyki a prebiotyki

Probiotyki są często mylone z prebiotykami, tzn. substancjami wspomagającymi namnażanie i wzrost dobroczynnych bakterii jelitowych. Prebiotyki w odróżnieniu od probiotyków nie zawierają żadnych mikroorganizmów, tylko substancje stymulujące, takie jak błonnik, skrobia, inulina, które docierając do jelit, stanowią pożywkę dla dobrych bakterii, stymulując ich namnażanie.
Bakterie probiotyczne odżywiają się prebiotykami.

Probiotyki naturalne czy z apteki?

Chyba nie ma co do tego wątpliwości, że zawsze lepiej sięgnąć po produkt stworzony przez naturę.
A naturalnych źródeł probiotyków jak widać jest naprawdę dużo. Każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Lepiej zaopatrywać się w naturalne produkty u rolników niż w aptece.
Pamiętaj: Nie wydasz na kucharza, to wydasz na lekarza (chińskie powiedzenie).

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jeden komentarz do “5 naturalnych źródeł probiotyków w żywności

  1. Bardzo dobry artykuł. Niestety mało kto wie, jak duży wpływ na naszą odporność mają probiotyki. Kiszonki jemy tylko zimą, a nabiał ciągle ostatnio ma złą prasę, przez co np. wiele kobiet go unika. Absolutnie powinno się zwiększać spożycie tych produktów. Dla ogólnego zdrowia jak i dla zdrowia naszych jelit. Dopiero później warto pomyśleć o probiotykach w formie suplementu, ale jeśli już to tylko tych najlepszej jakości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *