Ogórkiem przez świat – zdrowia, kuchni i codziennej diety

Produkty ogórki gruntowe

Ogórek to prawdziwy okaz warzywa z brodą. Znany jest ludzkości od ponad 3 tysięcy lat i zdobył tak wielkie uznanie konsumentów, że w żaden sposób nie zanosi się, aby miał on stracić niekwestionowane miejsce w ich jadłospisie. Za co tak go kochamy? Za soczystość, łagodny smak, uniwersalne zastosowanie w sztuce kulinarnej, ale najbardziej chyba za niską kaloryczność (tak, to nas szczególnie przekonuje). Pisząc już zupełnie poważnie, ogórek wspomaga odchudzanie, świetnie wpisuje się w profilaktykę antynowotworową, a w wersji kiszonej stanowi naturalny probiotyk. Zresztą przekonajcie się sami, co jeszcze za niespodzianki w sobie kryje.

Nasz dzisiejszy bohater pochodzi z Azji Środkowej, skąd szybko rozprzestrzenił się poza wspomniany region. Znany był już starożytnym mieszkańcom Egiptu, Grecji i Rzymu. W Polsce po raz pierwszy zaznaczył swoją obecność 400 lat temu. Obecnie ogórek pokonał wszelkie granice i uprawiany jest na całym świecie.

<< Sezon na ogórki trwa od lipca do połowy września >>

Co zawiera ogórek i dlaczego jest zdrowy

Wśród składników odżywczych ogórka znajdziecie potas, beta-karoten, luteinę, zeaksantynę, witaminy A, K, C, witaminy z grupy B, kwas foliowy, cynk, potas, wapń, magnez, żelazo i inne. Wspomagają między innymi odporność organizmu, zmniejszają zawartość niekorzystnych wolnych rodników, krzemionka zaś działa pozytywnie na stawy i kości, co jest wspomagane witaminą K. Niestety zawartość witamin i składników mineralnych, w porównaniu do innych warzyw, nie wypada najlepiej. Niemniej nie stanowi to powodu, dla którego należałoby traktować ogórka z obojętnością. Tym bardziej, że bardzo pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Co ciekawe, ogórki kiszone pełnią rolę naturalnego probiotyku, ponieważ zawierają bakterie kwasu mlekowego o korzystnym działaniu na organizm – wspomagają odporność, trawienie i regenerację po kuracji antybiotykowej.

<< Przeczytaj: Kiszenie czy kwaszenie? Na czym polega różnica i jak dobrze wybierać? >>

W 2015 roku na łamach czasopisma naukowego Current Microbiology polscy naukowcy opisali trwałość probiotycznych szczepów bakterii Lactobacillus w przewodzie pokarmowym zawartych między innymi w kiszonych ogórkach. Celem badania było potwierdzenie, czy oprócz ich występowania, bakterie docierają do organizmu. Zaobserwowano, że przeżywalność zawartych w nich bakterii w styczności z sokami żołądkowymi wynosiła powyżej 90%, co potwierdza korzystny wpływ kiszonych ogórków na zdrowie nie tylko w teorii, ale i praktyce.

Najwięcej wartości odżywczych zawartych jest w skórce warzywa, zwłaszcza dużo w niej można znaleźć błonnika, tak ważnego dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Jeśli pochodzą z dobrych źródeł, jak uprawy ekologiczne, warto spożywać je w całości. W przypadku wystąpienia wzdęć i bólów brzucha trzeba zminimalizować ich spożycie. W celu ponownego włączenia ich do diety należy sukcesywne zwiększać ich ilości i obserwować reakcję organizmu.

Ze względu na niską kaloryczność (15 kcal/100 g) ogórek jest zdrową przekąską zarówno w pojedynkę, jak i w zestawieniu z innymi warzywami w formie sałatek. Działa moczopędnie, dzięki czemu oczyszcza organizm z nadmiaru szkodliwych substancji. Nie można zapominać o przeciwnowotworowym działaniu ogórków – chronią przed rakiem prostaty, piersi, jajników i macicy, więc powinny regularnie pojawiać się na naszych stołach.

Chcę zamówić ogórki od Rolników

Ogórek w diecie dla zdrowia

Ogórek może być spożywany zarówno w formie surowej, zwykle w postaci składnika surówek lub dodatku do kanapek i obiadu a także po ugotowaniu. Popularne jest również przygotowywanie ogórków małosolnych, kiszonych i konserwowych. Dobrze komponuje się z białym serem. Ogórek świetnie pasuje do wegetariańskiego sushi. No i oczywiście nie możemy zapomnieć o mizerii. Warto wykorzystać sezon letni i przygotować ogórki do słoików, aby móc korzystać z ich dobrodziejstwa jesienią i zimą.

Ogórki w ciąży i dla matki karmiącej

Jedną z najczęstszych zachcianek w ciąży są właśnie ogórki, tyle, że kiszone. I bardzo dobrze, bo kiszone warzywa są łatwiej strawne i zawierają więcej witaminy C niż surowe. Mogą pomóc w łagodzeniu zgagi, gdyż poprawiają równowagę kwasowo – zasadową w przewodzie pokarmowym.
Z kolei pożywanie świeżych ogórków w ciąży przeciwdziała zaparciom, ze względu na duża zawartość błonnika i nie przyczynia się do wzrostu masy ciała, ze względu na niską kaloryczność.

Po porodzie kobieta karmiąca nie powinna włączać ogórków do swojej diety przez co najmniej 3 miesiące, ponieważ należą do grona ciężkostrawnych warzyw, a u niemowlaka mogą powodować bóle brzucha, kolki i rozdrażnienie. Po upływie tego okresu czasu można próbować stopniowo wprowadzać i zwiększać ich obecność w diecie, jednak ostrożnie dostosowując ilość do indywidualnej tolerancji dziecka. Ogórki, poza wyżej wymienionymi niedogodnościami, są bezpieczne dla niemowląt i nie zmieniają smaku mleka na niekorzystny, dlatego jeśli bobas dobrze je toleruje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je spożywać. Wyjątkiem jest sytuacja, w której warzywo ma gorzki smak – wówczas bezwzględnie powinno zostać wyrzucone.

<< Przeczytaj: 5 porcji warzyw i owoców – czy to trudne? >>

Czy ogórek zabija witaminy?

Nie warto łączyć ogórków z pomidorami i innymi produktami zawierającymi witaminę C. Mimo że wiele sałatek bazuje na takim zestawie, dobrze wiedzieć, że zawarty w ogórkach enzym – askorbinaza utlenia witaminę C z pomidora i innych źródeł, co stanowi niekorzystne zjawisko. Aktywność askorbinazy jest hamowana w kwaśnym środowisku, dlatego dodatek w postaci np. śmietany lub octu dezaktywuje ją, a zabezpieczona witamina C dociera do organizmu w korzystnej formie. Co ciekawe askobinaza ulega zniszczeniu również w podczas kiszenia, dlatego ogórki kiszone można już śmiało łączyć z pomidorami. Nasze ulubione połączenie to ogórki kiszone z pomidorami, cebulką, solą i pieprzem.

Zamów ogórki od lokalnych Rolników

Jak działa ogórek na twarz i oczy?

Ogórek jest naturalnym kosmetykiem. Nadaje on skórze miękkości i łagodzi podrażnienia oraz poparzenia słoneczne, z którymi możemy się zmagać w lecie. Używany jest do wyrobu kosmetyków, ale wykorzystuje się go także do robienia okładów na oczy, a sok z warzywa do przemywania twarzy. Dzięki orzeźwiającemu, przyjemnemu zapachowi, nuta ogórkowa wchodzi w skład wielu perfum.

Jedzmy ogórki dla zdrowia i urody

Jedzmy ogórki dla zdrowia i urody

*O właściwościach odżywczych, zdrowotnych i zastosowaniu ogórków w diecie oraz przemyśle kosmetycznym opowiadał Krzysztof M. Nowak – ekspert platformy zakupowej LokalnyRolnik.pl.

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *