Śliwki – właściwości odżywcze i zdrowotne

Produkty plums-1649602_1920

Przełom lata i jesieni to wyczekiwany czas przez wielbicieli śliwek, owoców skądinąd niezwykle zdrowych, soczystych i pysznych. Doceniane już przed wiekami przez medycynę ludową, były niezawodnym środkiem na pobudzanie pracy jelit, wzmacniały kości i koiły nerwy. Choć arsenał wartości odżywczych, witamin i błonnika swoimi zasobami przemawia za śliwkami suszonymi, to trzeba Wam wiedzieć, że mają pięć razy więcej kalorii niż surowe owoce. Bez względu jednak na formę ich spożywania poprawiają zarówno apetyt, jak i trawienie. Skoro tak, to skosztujcie naszego tekstu o śliwkach!

Badania przedstawiają wielokierunkowe działanie śliwek, a dokładniej składników w niej zawartych. Istnieje wiele dowodów potwierdzających przesłanki medycyny ludowej na temat tych owoców. Na przykład do dzisiaj utrzymuje się, że woda z moczenia śliwek doskonale leczy zaparcia. Śliwy są bardzo często spotykane w polskich sadach, a popularnością ustępują jedynie jabłoniom. Możemy się więc cieszyć ich prawdziwą różnorodnością. Na platformie zakupowej LokalnyRolnik.pl spotkacie kilka ich rodzajów: od Węgierek, przez Mieszaną i President po odmianę Renkloda Ulena.

Wybieram owoce od Rolników

Chętnie sięgamy po nie w formie zwykłej przekąski, ale równie często używane są do wytwarzania przetworów, jak i współtowarzyszą różnym wariacjom kulinarnym, zarówno w obszarze mięs, jak i słodkich wypieków.

Właściwości odżywcze śliwek

Duża zawartość rozpuszczalnego błonnika pokarmowego powoduje, że śliwki sprawdzają się przy regulacji wypróżnień. Dodatkowo składnik ten korzystnie wpływa na florę bakteryjną okrężnicy, dzięki czemu zmniejsza ryzyko raka jelita grubego. Warto więc spożywać kilka sztuk owoców dziennie w celu zachowania prawidłowego funkcjonowania jelit.

Śliwki są dobrym źródłem potasu, który należy do kationów wewnątrzkomórkowych. Reguluje gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową organizmu. Ważną cechą wspomnianego pierwiastka jest wpływ na komórki nerwowe i mięśniowe, w tym serce. W przypadku niedoborów potasu w organizmie może dojść do zaburzeń rytmu serca. Ponadto niezawodnie obniża ciśnienie tętnicze krwi.

>> Grzanki z masłem śliwkowym i tymiankiem <<

Śliwki bogate są także w magnez, czyli w ważny składnikiem kości i zębów. Bierze on udział w termoregulacji, kurczliwości mięśni i metabolizmie lipidów. To jednak nie koniec listy ważnych składników odżywczych. W śliwkach znajdziecie także beta-karoten, wapń i fosfor.

Jednym z kluczowych atutów omawianych owoców jest stosunkowo mała kaloryczność (8 sztuk – 45 kcal) oraz niski indeks glikemiczny. Dzięki temu chętnie polecane są w ramach diet redukcyjnych. Ponadto wykazano korzystny wpływ śliwek w diecie kobiet po menopauzie.

Bardzo ważną ich zaletą jest zdolność antyoksydacyjna, dzięki zawartości polifenoli. Przeciwutleniacze zapobiegają nadmiernej produkcji wolnych rodników, które przyspieszają proces starzenia się i zwiększają ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Palacze są główną grupą ryzyka niedoboru antyoksydantów, dlatego też śliwki są dla nich wprost stworzone.

Chcę zamówić owoce od Rolników

Śliwki w czasie ciąży i karmienia

Zaparcia należą do najczęściej występujących uciążliwych objawów podczas ciąży. Właśnie dlatego warto stosować śliwki w diecie kobiet ciężarnych, gdyż są łatwą i przyjemną przekąską, która pozytywnie wpływa na organizm człowieka. Natomiast już z pewną obawą należy przyglądać się suszonym śliwkom, których spożywanie podczas karmienia piersią może powodować kolki u dzieci. Stąd też należy je wyeliminować z diety mamy w razie pojawienia się takich objawów u malucha.

Przeciwwskazania

Nadmiar śliwek działa przeczyszczająco, dlatego należy je spożywać z umiarem. Warto pamiętać, że owoce te mogą stanowić zagrożenie w chorobach zapalnych wątroby i jelit (działanie wzdymające) oraz w przypadku cukrzycy, ze względu na zawartość cukru.

Przechowywanie śliwek

Warunki przechowywania mają duży wpływ na jakość śliwek. Tak jak każde owoce, warto je codziennie przeglądać i separować uszkodzone lub zepsute sztuki. Prawidłowym sposobem przechowywania jest trzymanie ich w chłodnym i suchym miejscu przez około 3-5 dni. Wraz z upływem czasu maleje kwasowość i jędrność śliwek, przez co są bardziej podatne na zepsucie, za to rośnie zawartość dobroczynnych polifenoli. Warto też wiedzieć, że z kolei proces suszenia śliwek pomniejsza ich zawartość, obniżając tym samym aktywność antyoksydacyjną owoców.

Śliwki może spożywać właściwie każdy, ale miejcie na względzie, że nie oznacza to przyzwolenia na pochłanianie ich w ilościach przemysłowych. Wówczas żołądek Wam tego nie wybaczy.

*O wartościach odżywcznych i właściwościach zdrowotnych śliwek opowiadała Karolina Kucharczyk – ekspert platformy zakupowej LokalnyRolnik.pl.

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *