Papryka kopalnią zdrowia. Rodzaje i wartości odżywcze papryki

Produkty papryka

Lista potraw, które można przygotować przy jej użyciu jest spowodowana nie tylko uniwersalnością, ale również dużą liczbą odmian, dostarczających zróżnicowany smak i poziom ostrości. Papryka, bo o nią chodzi, to kapitalne źródło witamin i związków mineralnych. Oprócz cennych wartości odżywczych, oferuje nadzwyczajne właściwości antynowotworowe i doskonale wpływa na nasz nastrój. Białe, zielone, żółte, czerwone – wszystkie podbijają nasze żołądki, tak jak kiedyś Kolumb podbił ziemie, z których te niezwykłe przysmaki pochodzą.

Papryka przypłynęła do Europy z Ameryki Południowej i Środkowej najprawdopodobniej pod koniec XV wieku. Najwcześniej uprawiana była w państwach zlokalizowanych w basenie Morza Śródziemnego, później dotarła do Bułgarii, Rumunii, na Węgry, do Czech i Słowacji. Do Polski przywędrowała pod koniec XVII wieku i była początkowo postrzegana wyłącznie jako roślina przyprawowa i lecznicza. Jak wiemy, spektrum zastosowania uległo rozszerzeniu. Teraz papryka szaleje w świecie kulinarnym z całą feerią barw i arsenałem znakomitych wartości odżywczych. No właśnie, co w nim znajdziemy? Już odkrywamy karty.

Papryka – wartości odżywcze

Papryka to prawdziwa kopalnia zdrowia i nie trzeba się w nią specjalnie zagłębiać, aby otrzymać wszystko, co najlepsze. Oprócz rozmaitych olejków eterycznych nadających charakterystyczny smak i aromat, stanowi także źródło flawonoidów, prowitaminy A, witaminy E, witaminy C oraz potasu, wapnia, magnezu i żelaza. Odmiany czerwone mają większa zawartość barwników, a w tym cennego likopenu. Mówiąc o owocach tej rośliny, nie sposób nie wspomnieć o kapsaicynie, która nadaje im ostrość. Papryki łagodne w smaku mają jej znikome ilości, a te najostrzejsze – nawet 35 tys. jednostek. Warto wiedzieć, że kapsaicyna obecna jest głównie w pestkach oraz białych błonkach papryki.

papryka

Papryka – właściwości lecznicze

Kichasz, prychasz i walczysz ze stanem podgorączkowym? Papryka przyjdzie Ci na ratunek. Jej czerwona odmiana to idealne źródło witaminy C. Ma jej znacznie więcej niż inne warzywa i owoce. Aby w pełni wykorzystać jej właściwości zdrowotne, należy spożywać paprykę na surowo. Witamina C jest bowiem bardzo wrażliwa na wysokie temperatury, pod wpływem których ulega zniszczeniu.

Intensywnie wybarwione papryki są (obok pomidorów) także źródłem likopenu, który znany jest ze swoich właściwości przeciwnowotworowych.  Dla organizmu jest łatwiej przyswajalny, jeśli poddany zostanie choćby niewielkiej obróbce termicznej.

Poznaj: TOP 10 produktów bogatych w witaminę C

Papryka na dobre samopoczucie

Może to uchodzić za stosunkowo niezwykła informację, ale… papryka wpływa korzystnie na potencję, zwiększając libido zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Ponadto działa delikatnie rozrzedzająco na krew, co wpływa korzystnie na ból głowy oraz ułatwia koncentrację. Jednocześnie posiada niewiele kalorii, co jest bardzo korzystne dla osób dbających o linię. Przy tej okazji warto wspomnieć, że ostrość papryki nie wpływa na przyśpieszenie przemiany materii, a przez to na odchudzanie. Żeby uzyskać wspomniany efekt, trzeba byłoby spożyć tak olbrzymią ilość ostrej papryki, że przewód pokarmowy żadną miarą by tego nie udźwignął. W papryce występuje także związek podobny do kortyzolu, który może niwelować zakwasy w mięśniach, a także działać lekko przeciwzapalnie.

Przeczytaj: Papryka czerwona, zielona i żółta. Czy kolor papryki ma znaczenie?

Papryka dla matki karmiącej

Panie w ciąży bez żadnych obaw mogą spożywać paprykę. Jedyna sugestia, jaka się pojawia w tle, to wybieranie jej łagodnych odmian. Sytuacja nieco ulega zmianie, kiedy kobiety zaczynają karmić. Przez cały okres laktacji nie zaleca się ostrych odmian papryki. Z kolei na początku okresu karmienia powinno się również unikać surowej łagodnej papryki. Może bowiem powodować bóle brzuszka u dziecka.

Zamów warzywa od Rolników

Papryka w kuchni

Dania z papryką to nieograniczone możliwości. Oto garść propozycji:

  • węgierskie gulasze z papryką – zapoznajcie się z propozycją Filozofii smaku
  • papryki nadziewane różnościami, np. soczewicą i kaszą jaglaną – sprawdźcie, jak przyrządza je autorka bloga Czym chata bogata
  • hiszpańskie gazpacho z papryką w roli głównej – według Palce lizać
  • wołowina w czekoladzie z ostrą chilli jako propozycja z Ameryki Południowej – od Dziękuję, było pysznie
  • typowo meksykańskie guacamole zaostrzone czerwonym chilli – poznajcie guacamole W kuchni Katie

Zobacz też: Jakie warzywa warto jeść zimą?

Papryka –  przeciwwskazania

Jeść czy nie jeść, oto jest pytanie. Na pewno nie jeść jej zbyt dużo, szczególnie w ostrym wydaniu, ponieważ opychanie się papryką może niekorzystnie wpływać na przewód pokarmowy, a w szczególności na błonę śluzową żołądka, dwunastnicę, a także wątrobę. Ograniczenie jej spożycia – nawet tej łagodnej – jest również zalecany osobom przebywającym na diecie łatwostrawnej.

papryka

*O właściwościach odżywczych i prozdrowotnych papryki opowiadała Ewa Ceborska-Scheiterbauer – ekspert platformy zakupowej LokalnyRolnik.pl.

Podziel się
  • 57
  •  
  •  
  •  
  •  

Ilość komentarzy: 6 - dołącz do dyskusji

  1. Ludwik Niewiadomski pisze:

    Witam, bardzo fajne opracowanie, dobrze się czyta, jest przejrzyste. Zastanawia mnie jeszcze tylko jedna kwestia, mianowicie różnica w wartościach odżywczych w poszczególnych odmianach papryki. Czytałem kiedyś (nie pamiętam źródła) że papryka zielona jest bardziej zdrowa niż żółta. Czy jest jakaś różnica? intuicyjnie wydaje mi się, że jest. Przecież papryka zielona czy żółta czy małe ostre papryczki chili, mają całkowicie inny smak. Przypuszczam że mają inny skład. Z informacji które znalazłem w necie, w Polsce mamy ponad 80 odmian papryki ( źródło http://sklep.swiatkwiatow.pl/nasiona-papryki/ ) Czy ktoś z redakcji albo z czytelników może potwierdzić lub zaprzeczyć moim przypuszczeniom? Wydaje mi się, że to cenna informacja. Z góry dziękuję.

  2. Zosia Samosia pisze:

    Jak pozbyc sie skory z papryki, ktora jest jak plastyk.
    Ja papryke BROILUJE.
    Po umyciu i wysuszeniu usuwam nasiona,,kroje na kawalki, ,(wielkosc obojetna) ukladam na blaszce ,skorka na wierzcju, wylozonej folia aluminiowa wkladkam do piekarnika na gorna pulke i podpiekam gornym plomieniem,, (Broil) do momentu az skorka zacznie sie czernic.
    Wyjmune, zawijam,,w folie aluminiowa, dosyc szczelnie, wkladkam do papierowe torby, I zostawilam az wystygnie,
    Przygotowke szklanke naczyniu do ktorego ukladac papryczke obciagnieta ze skory,,kazda warstwe opruszam pieprzem i sola, skrapiam balsamicznym octem I oliwa, zamykam naczynie i przechowuje w lodowce.(2-3 tygodnie)
    Doskonale nadaje sie do wszelkich przekasek

  3. Andrzej Bogusławski pisze:

    Jeśli papryka to tylko ostra. Dla prawdziwych twardzieli są odpowiednie odmiany – https://frushi.pl/najostrzejsze-papryczki-na-swiecie/ które mogą szczerze dać popalić. Jak narazie próbowałem wyhodować tylko zwykłe chili, habanero i japanelo. Czaję się cały czas na nasionka Caroliny R. i Scorpion butch z Trynidadu. Aczkolwiek będą to potem niezapomniane wrażenia kulinarne i jak mniemam nie tylko 😉

  4. Marta pisze:

    Aby nie denerwować się skórą papryki, która jest twarda i niedobra należy kupować paprykę z upraw EKOLOGICZNYCH. Jest zupełnie inna, bardziej miękka, krucha. Ja tej ze sklepów juz nawet nie tykam!

  5. Baisa pisze:

    Uwagi dla kobiet karmiących są niezgodne z wiedza medyczna. Proszę zapoznać sie z kampania „;karmie, jem wszystko”. Mleko matki produkowane jest nie w żołądku, a z krwi, stad papryka nie powoduje kołek u dzieci, bo nie idzie tajemna rura z żołądka do mleka w piersiach, a potem do brzucha dziecka.

    Także mamy karmiące, śmiało możecie jeść paprykę, także ostra, jeśli tylko lubicie. Możecie jeść ze skórka, surowe, pieczone, jeśli Wasz organizm to toleruje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *