Odpowiednie nawodnienie organizmu – dlaczego jest takie ważne i jak o nie zadbać?

Zdrowe żywienie nawodnienie organizmu

Zatroszczenie się o nawodnienie organizmu na odpowiednim poziomie to jeden z najważniejszych obowiązków w codziennym życiu. Pod żadnym pozorem nie warto go bagatelizować, ponieważ zaniedbania w tym obszarze mogą się skończyć tragicznie.

lunchbox przepisy

Rola wody w organizmie człowieka

Dwa atomy wodoru i jeden atom tlenu. Choć cząsteczka H2O to tak niewiele, woda stanowi ok. 60% masy ciała przeciętnej osoby. Im jesteśmy starsi, tym w naszym organizmie jest jest coraz mniej. Zaraz po urodzeniu mamy jej w sobie aż ok. 75%, a gdy osiągamy podeszły wiek, jej zawartość zmniejsza się do zaledwie ok. 50%.

Woda jest strukturalną częścią każdej komórki i tkanki w naszym organizmie. Jej rola jest niezastąpiona, jeśli chodzi o:

  • prawidłowy proces trawienia,
  • prawidłowy wewnątrzustrojowy transport składników odżywczych i produktów przemiany materii,
  • prawidłową ruchliwość stawów,
  • prawidłową regulację temperatury ciała.

Ponadto, odpowiednie nawodnienie organizmu sprawia, że nie borykamy się z uciążliwymi bólami głowy, mamy większą wydolność fizyczną organizmu oraz większe zdolności poznawcze. 

Dodatkowo, cieszymy się zdrową, jędrną, gładką i promienną skórą, znacznie zmniejszamy ryzyko zapadania na różnego rodzaju schorzenia (np. choroby nerek i jelit) i przyspieszamy powrót do zdrowia po przebytej chorobie (również podczas – wydawać by się mogło – błahych infekcji, którym towarzyszy gorączkowanie czy biegunka).

nawodnienie organizmu

Normy prawidłowego spożycia wody

Zapotrzebowanie na wodę zależy od kilku czynników. Są to przede wszystkim:

  • stosowana dieta i składniki odżywcze, jakie dostarczamy swojemu organizmowi wraz z pożywieniem (np. gdy nasza dieta jest obfita w białko, błonnik czy sód, o wiele częściej bywamy w toalecie i tracimy więcej wody, a więc musimy jej więcej dostarczać organizmowi);
  • temperatura (gdy jest gorąco, potrzebujemy więcej pić, ponieważ więcej się pocimy, a gdy jest bardzo zimno – ponieważ nasz wydatek energetyczny jest wyższy);
  • warunki klimatyczne, w jakim przebywamy (np. na dużych wysokościach potrzebujemy więcej pić, ponieważ sporo wody tracimy przez płuca, wraz z intensywnie wydychanym powietrzem);
  • aktywność fizyczna (podczas intensywnego wysiłku fizycznego potrzebujemy więcej pić, ponieważ mocno się pocimy i dynamiczniej oddychamy).

Przeciętne dobowe zapotrzebowanie na wodę u zdrowej osoby dorosłej wynosi 2-2,5 litra. 

By obliczyć przybliżoną ilość wody, jaką powinniśmy w ciągu dnia wypijać, możemy posłużyć się prostym wzorem matematycznym. Wystarczy podzielić swoją wagę przez 0,2 litra, czyli przeciętną pojemność szklanki, by dowiedzieć się, ile takich szklanek wody warto wprowadzić do swojej codziennej rutyny.

Wody nie należy jednak pić szybko i na siłę – tylko po to, by osiągnąć swój dzienny limit. Powinniśmy delektować się każdym jej łykiem i spokojnie dostarczać ją swojemu organizmowi.

nawodnienie organizmu

Widoczną na zdjęciu, wykonaną w 100% z trzciny cukrowej butelkę Yuhme możesz zakupić na MojaButelka.pl

Do czego może doprowadzić nieprawidłowe nawodnienie organizmu?

Wodę swojemu organizmowi musimy dostarczać w sposób ciągły i regularny, ponieważ nie ma on możliwości magazynowania jej większej ilości. Nie możemy się więc napić na zapas. 

Jeśli nie zadbamy o odpowiednie nawodnienie organizmu, może nam grozić odwodnienie oraz takie poważne konsekwencje zdrowotne, jak między innymi:

  • zaburzenia elektrolitowe,
  • zaburzenia funkcji poznawczych i mowy,
  • zaburzenia przemiany materii i wydalania moczu oraz kału,
  • niebezpieczne zmiany ciśnienia krwi,
  • przednerkowa niewydolność nerek.

Jeśli niedobór wody będzie na poziomie bliskim 20% naszej masy ciała, istnieje wręcz zagrożenie życia. 

Na odwodnienie najbardziej narażone są niemowlęta, osoby starsze oraz osoby borykające się z biegunkami, cukrzycą czy przewlekłym odmiedniczkowym zapaleniem nerek. Dużo wody tracą również osoby, które poddawane są intensywnemu wysiłkowi fizycznemu.

Warto jednak wiedzieć, że również nadmiar wody może szkodzić. Jeśli woda ma małą zawartość elektrolitów (minerałów), jej przesadne spożycie może zaburzać gospodarkę wodno-elektrolitową. Wskutek tego może dochodzić do osłabienia, nudności, wymiotów, braku apetytu, obniżenia ciśnienia krwi, drgawek, spadku poziomu hematokrytu.

Z drugiej strony, jeżeli będziemy spożywali zbyt dużo wody obfitującej w elektrolity (lub innych napojów tego typu), możemy się… odwodnić. A wszystko to dlatego, że zbyt duża zawartość elektrolitów powoduje odpływ wody z krwiobiegu do układu pokarmowego. Jednak ta sytuacja zdarza się naprawdę rzadko. Najczęściej bywa groźna, gdy jednorazowo przyjmiemy dużą ilość takiego płynu, która będzie przekraczała maksymalne możliwości naszych nerek, związane z wydalaniem wody.

nawodnienie organizmu

Widoczną na zdjęciu, wykonaną w 100% z trzciny cukrowej butelkę Yuhme możesz zakupić na MojaButelka.pl

Skąd pochodzi woda w naszym organizmie?

Źródłami wody w naszym organizmie są:

  • wypijane przez nas płyny – nie tylko czysta woda, ale też kawa, herbata, soki, mleko itd. Dziennie stanowią one ok. 62% wody, jaką przyjmujemy;
  • spożywana przez nas żywność – zawartość wody jest różna w zależności od produktu spożywczego. Najwięcej znajdziemy jej w warzywach i owocach;
  • woda metaboliczna – czyli woda, która powstaje w naszym organizmie w wyniku metabolicznych przemian węglowodanów, tłuszczów i białek. U zdrowych osób dorosłych jest to dziennie ok. 200-500 ml, w zależności od tego, jaka jest wartość energetyczna spożywanego pożywienia.

Dbając o prawidłowe nawodnienie organizmu, musimy zatroszczyć się więc nie tylko o to, co pijemy, ale również o to, co jemy. Warto zadbać o zróżnicowaną dietę, pełną wszystkich składników odżywczych i witamin, opartą przede wszystkim na dobrej jakości owocach i warzywach.

nawodnienie organizmu

Widoczną na zdjęciu, wykonaną w 100% z trzciny cukrowej butelkę Yuhme możesz zakupić na MojaButelka.pl

Nawodnienie organizmu – jak robić to prawidłowo?

Prawidłowe i regularne nawodnienie organizmu niesie ze sobą wiele pozytywnych “skutków ubocznych” dla naszego organizmu. Poza zachowaniem odpowiedniego poziomu płynów, poprawia też naszą wydajność, pozwala kontrolować wagę oraz ciśnienie krwi.

Należycie dostarczana organizmowi woda znacznie zmniejsza uczucie zmęczenia i zwiększa koncentrację. Jest paliwem dla mięśni, głównym czynnikiem wpływającym na zdrowie skóry oraz stawów. Ponadto, wspomaga usuwanie toksyn z organizmu.

By doświadczyć tych pozytywnych rezultatów, nawodnienie organizmu powinno jednak odbywać się w odpowiedni sposób. 

Poniżej przedstawiamy zasady, które warto w tym obszarze wprowadzić do swojego życia:

  • pij wodę maksymalnie 20 minut przed jedzeniem i minimalnie 2 godziny po jedzeniu. Nigdy nie popijaj, jedząc. Dowiedz się, dlaczego taki system picia jest bardzo ważny;
  • jedz produkty, wraz z którymi dostarczasz swojemu organizmowi wodę – zwłaszcza warzywa i owoce pochodzące z zaufanych źródeł, na przykład od rolników, którzy sprzedają na naszym wirtualnym targu prawdziwego jedzenia;
  • nie myl głodu z pragnieniem – czasami wydaje nam się, że jesteśmy głodni, podczas gdy tak naprawdę chce nam się pić. W takim momencie warto najpierw sięgnąć po szklankę wody. Jeśli uczucie sytości nie nastąpi, po 20 minutach od ostatniego łyku, zjedz posiłek;
  • nie zapominaj o piciu wody – nawet, gdy wychodzisz z domu, miej pod ręką zawsze swoją butelkę z wodą (również wybierając się do pracy czy do szkoły). Dzięki temu, jeśli tylko poczujesz pragnienie, nie będziesz musiał rezygnować z picia, ani nerwowo poszukiwać sklepu;
  • gdy ktoś proponuje Ci coś do picia, zawsze na pierwszy miejscu stawiaj wodę, a dopiero później inne napoje;
  • gdy pijesz kawę lub alkohol, nie zapominaj o tym, by jednocześnie pić też wodę. Dzięki temu nie doprowadzisz do odwodnienia organizmu.

Mamy nadzieję, że dzięki naszym poradom uda Ci się zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Pij wodę na zdrowie!

nawodnienie organizmu

Ten wpis powstał we współpracy ze sklepem internetowym MojaButelka.pl.

sezonownik lokalnyrolnik,pl

Źródła:
“Woda – niezbędny składnik diety”, dr n. med. Agnieszka Jarosz, https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/woda—niezbedny-skladnik-diety-  
“Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja”, red. prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, http://www.izz.waw.pl/attachments/article/33/NormyZywieniaNowelizacjaIZZ2012.pdf
“Dlaczego Twój organizm potrzebuje wody”, https://www.mojabutelka.pl/dlaczego-twoj-organizm-potrzebuje-wody/
“Jak zadbać o nawodnienie organizmu? 7 prostych wskazówek”, https://www.mojabutelka.pl/jak-zadbac-o-nawodnienie-organizmu/
“8 zaskakujących korzyści dla zdrowia, jakie przyniesie Ci picie wody”, https://www.mojabutelka.pl/picie-wody-korzysci/

 

Trafiłeś tu zapewne wpisując w wyszukiwarkę frazę “nawodnienie organizmu”, czytając nasz newsletter, śledząc nas na Facebooku lub będąc stałym gościem na naszym blogu. Jakkolwiek się to nie stało, bardzo się cieszymy, że jesteś i zachęcamy do zakupów na naszym wirtualnym targu prawdziwego jedzenia!

 

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *