Dlaczego warto dodawać seler naciowy do swoich potraw?

Produkty celery-248156_960_720

Seler naciowy należy do jednych z bardziej zdrowych warzyw, nie tylko z powodu dużej zawartości witamin, błonnika, minerałów czy antyoksydantów. Okazuje się, że zawiera wiele innych substancji, których możliwości terapeutyczne dopiero poznajemy, ale których badania laboratoryjne wyglądają niezwykle obiecująco z perspektywy wpływu na ludzki organizm. Jednym z tych związków jest m.in. falkarinol, flawanoidy (działające m.in. przeciwskurczowo i przeciwzapalnie) i polifenole (których kolejne właściwości odkrywamy co chwila, jednak obecnie jest już pewne, że stanowią największą grupę naturalnych antyoksydantów). Sumaryczny potencjał selera naciowego pozwolił zaliczyć go do stosunkowo młodej grupy nutraceutyków, czyli środków spożywczych, które posiadają również właściwości farmaceutyków.

Falkarinol, czyli natura w walce z rakiem

Już w latach 80-tych XX wieku, falkarinol został wciągnięty przez Nationale Cancer Institute z USA na listę naturalnych substancji antyrakowych. Wykazano skuteczność tych substancji m.in. w walce z rakiem oraz działanie przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Falkarinol posiada potwierdzone działanie nie tylko w profilaktyce raka, ale również spowalnia on trwający już przebieg choroby – ograniczając ekspansję komórek rakowych i przyczyniając się do ich rozkładu.

Nutraceutyki: naturalni sprzymierzeńcy w walce o zdrowie

Najogólniej rzecz ujmując to substancje fitochemiczne, które w stanie naturalnym występują w roślinach (stąd przedrostek fit-), ale które organizm człowieka potrafi też zsyntetyzować. Do tej różnorodnej grupy zaliczamy m.in. białka, polifenole czy probiotyki: łączy je prozdrowotny wpływ na człowieka. Ich działanie jest wieloaspektowe, ponieważ część z nich obniża ciśnienie krwionośne i wspomaga pracę serca, inne z kolei, są antynowotworowe, a jeszcze kolejne poprawiają metabolizm. Dla konsumenta ważna jest kwestia samej nomenklatury – kupując produkt naturalny czy syntetyczny, który jest określony na opakowaniu mianem nutraceutyku, możemy być pewni, że tak jest w istocie, ponieważ miano nutraceutyków jest chronione przez prawo Unii Europejskiej specjalnym rozporządzeniem.

Polifenole

To związki zwalczające wolne rodniki (które uszkadzają błony komórkowe, a nawet struktury DNA), dodatkowo chroniące nas przed wrzodami żołądka, skutkami nadużywania leków i alkoholu. Mają potwierdzone działanie antywirusowe, antygrzybicze i antybakteryjne. Hamują powstawanie stanów zapalnych i miażdżycy. Obniżają również poziom cholesterolu we krwi. Niektóre mają właściwości zwalczające opryszczkę zarówno ust, jak i narządów rodnych. Zwykle występują w skórkach owoców, ale również w niektórych herbatach (jak zielona) oraz warzywach (jak seler naciowy).

Kup seler naciowy z dobrego źródła

Seler naciowy: witaminy i minerały

selerze naciowym znajdziemy m.in.:

  • witaminę C, wspomagającą odporność organizmu, posiadającą działanie wspomagające układ krążenia, wspierającą w walce z komórkami nowotworowymi; niektóre badania wskazują, że potrafi ona również zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu;
  • witaminę K, która odpowiada za krzepliwość krwi i prawidłowe działanie układu kostnego;
  • witaminę B6, odpowiedzialną za metabolizm białek i kwasów tłuszczowych; a także układ nerwowy i powstawanie niektórych hormonów;
  • potas, którego zadanie to nie tylko regulacja ciśnienia tętniczego krwi, ale też wpływ na równowagę kwasowo-zasadową całego organizmu i na gospodarkę elektrolitową.

Dzięki posiadanej kombinacji cennych składników, seler naciowy oddziałuje na wiele konkretnych chorób, m.in.:

  • nadciśnienie: prawdopodobnie rozluźnia on naczynia krwionośne, wspomaga ich pracę oraz poprawia przepływ wapnia i potasu;
  • nadwaga: wspiera odchudzanie nie tylko poprzez to, że jest niezwykle mało kalorycznym warzywem, ale przede wszystkim dzięki wspomaganiu gospodarki lipidowej;
  • jest zbawienny dla pracy żołądka: chroni przed wrzodami i uzupełnia śluz żołądkowy; wspomaga też pracę dwunastnicy;
  • dzięki zawartości 3-n-butyloftalidu naturalnie obniża ciśnienie krwi i chroni nerki przed skutkami długotrwałego nadciśnienia; jest również środkiem przeciwbólowym;
  • wysoka zawartość przeciwutleniaczy i polisacharydów stanowi naturalną mieszankę przeciwzapalną.

Aby cieszyć się jak najdłużej świeżością selera naciowego, po zakupie powinniśmy owinąć go w ręcznik papierowy i tak zabezpieczonego możemy przechowywać go w lodówce przez około tydzień. Niestety, wraz z długotrwałym przechowywaniem, seler traci nie tylko sprężystość, ale również substancje odżywcze. Warto dodać, że spożywany na surowo nie powoduje żadnych dolegliwości trawiennych, chyba, że należymy do nielicznego na szczęście grona pechowców, którzy są uczuleni na seler. Na ogół człowiek wyśmienicie znosi to warzywo spożywane w każdej postaci – jest to, wraz z jego wysokimi walorami odżywczymi, jedna z najważniejszych przyczyn sukcesu selera naciowego jako składnika koktajli. Osoby, które dopiero przekonują się do jego smaku, powinny mieszać go początkowo z jabłkiem bądź kefirem naturalnym, imbirem bądź cynamon oraz świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny.

>> Seler naciowy – właściwości odżywcze i zdrowotne <<

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *