Ciecierzyca – królowa hummusu i falafeli

Produkty chickpea-390706_1920

Inaczej zwana cieciorką oraz grochem włoskim, jedna z roślin strączkowych, podstawowy składnik hummusu, niezwykle popularnego zwłaszcza wśród osób niespożywających mięsa. Pochodzi z Bliskiego Wschodu, uprawiana przez człowieka już około 6500 lat p.n.e. Można powiedzieć, że jest wprost stworzona dla osób dotkniętych chorobami cywilizacyjnymi, pozostaje bowiem bezpieczna dla cukrzyków i cierpiących na celiakię. Obniża także ciśnienie krwi oraz działa przeciwnowotworowo.

Wraz ze wzrastającą różnorodnością kulinarnych preferencji, coraz częściej na naszych talerzach pojawia się ciecierzyca. Jedni wolą spożywać ją samodzielnie w wersji gotowanej bez żadnych dodatków. Inni zaś preferują w formie hummusu i falafela. Zresztą mamy w związku z tym świetną informację dla wszystkich wielbicieli tej rośliny. Na platformie zakupowej LokalnyRolnik.pl możecie kupić ciecierzycę w każdej z wyżej wymienionych postaci.

Chcę zamówić strączki od Wytwórców

Wartości odżywcze ciecierzycy

Na samym wstępie mamy do czynienia z koncertem życzeń, ciecierzyca posiada bowiem wysoki poziom błonnika, który wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Dysponuje również ważnym elementem dla osób, które dążą do zmniejszenia wagi ciała, a mianowicie niskim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że stosunkowo wolno uwalnia energię, dzięki czemu czujemy się najedzeni przez dłuższy czas, a w przypadku cukrzyków pokarm ten jest bezpieczny.

Ciecierzyca zawiera liczne składniki mineralne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu – żelazo chroniące przed anemią; wapń i fosfor odpowiedzialne za zdrowy kościec; magnez dbający o układ nerwowy i mięśniowy; potas wspomagający przewodzenie impulsów nerwowych. Wśród witamin znajdziemy m.in. witaminę A, która jest silnym przeciwutleniaczem i chroni wzrok, witaminę K odpowiadającą za właściwą krzepliwość krwi i gojenie ran oraz kwas foliowy, który chroni serce i jest chemicznym przekaźnikiem w mózgu.

Być może Was to zdziwi, ale ciecierzyca uznawana jest również za afrodyzjak. Ponadto obniża ciśnienie krwi, co ze zdrowotnego punktu widzenia w dzisiejszych czasach jest coraz bardziej pożądane. Nadwaga, siedzący tryb życia i zły sposób odżywiania prowadzą do coraz wyższych stadiów nadciśnienia, a to z kolei do licznych chorób i dolegliwości, w tym rozwoju miażdżycy, wystąpienia zawału serca i udaru mózgu – dlatego warto sięgać po ciecierzycę.

Obniża także poziom „złego” cholesterolu i jednocześnie zwiększa wydalanie sodu z organizmu – odkrywa tym samym kolejne swoje atuty chroniące przed wspomnianymi dolegliwościami. Ciecierzyca pomaga też walczyć z bólami głowy, gardła i wspiera naszą odporność. Brak glutenu czyni cieciorkę dobrym produktem dla osób chorych na celiakię. Ponadto nasza skóra, włosy i paznokcie są wspomagane zawartymi w niej cynkiem i witaminą B6.

W 2012 roku irlandzki zespół w ramach czasopisma Nutrition and Cancer przedstawił wyniki badania dotyczącego wpływu cieciorki i innych roślin strączkowych na rozwój komórek raka sutka i prostaty. Potwierdzono korzystne i hamujące działanie ciecierzycy, fasoli i soi na rozwój komórek nowotworowych i wstępnie można je uznać za pokarm stosowany w ramach prewencji przed zmianami nowotworowymi. Wniosek jest prosty – sięgajmy po nią częściej.

Spożywanie ciecierzycy w okresie ciąży i karmienia

Ciecierzyca wspomaga proces laktacji, czyli tworzenia mleka, którym mama karmi niemowlaka. Zawiera także cenne białko, co czyni ją niezwykle wartościowym pokarmem, zwłaszcza u wegetarian i wegan, szczególnie narażonych na niedobory pełnowartościowego białka. Brak glutenu czyni cieciorkę bezpieczną podczas pierwszych miesięcy życia dziecka, gdyż uczulające białko, które należy włączać ze szczególną uwagą, w niej nie występuje. Niski indeks glikemiczny zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej. Mimo wszystko należy zwracać uwagę na objawy wzdęć i kolek u malucha, gdyż jest ona stosunkowo ciężkostrawna. Warto wtedy sięgnąć po hummus, spożywany często jako dodatek do kanapek, gdyż przetworzenie ułatwia wstępne etapy trawienia produktu.

Chcę zamówić strączkowe od Wytwórców

Ciecierzyca w diecie

Zanim zaczniecie gotować ciecierzycę przez 1-2 godziny, pamiętajcie, aby moczyć ją wcześniej przez 10 godzin. Długość gotowania zależy od upodobania w zakresie jej twardości, gdzie mniej ugotowana będzie ciężej strawna, jednak ze względu na krótszą obróbkę termiczną zachowa więcej wartości odżywczych.

W 2014 roku polscy naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu weryfikowali jak procesy kulinarne mają się do zawartości korzystnych polifenoli w takich roślinach, jak groszek, soczewica oraz ciecierzyca. Najlepiej wypadła ta ostatnia – obróbka termiczna powoduje u niej najmniejsze straty, dlatego warto po nią sięgać.

Pod względem smakowym dobra jest zarówno sama, jak i z dodatkiem tłuszczu. Jednak coraz większe uznanie zyskuje hummus (z arabskiego – ciecierzyca), którego wspomniana roślina stanowi zwykle główny składnik. Warto także spróbować falafeli, zup, kotletów oraz użyć ciecierzycy do wyrobu farszu do pierogów, w postaci dodatku do sałatek lub mąki np. do upieczenia chleba. Pasuje do oliwy z oliwek, oleju, awokado, masła i współgra z większością przypraw – praktycznie nie ma zestawień, które nie znalazłyby swoich zwolenników. Naprawdę warto eksperymentować i odnaleźć taki sposób przygotowania cieciorki, który będzie nam najbardziej smakować.

Wróćmy jeszcze na chwilę do kwestii błonnika pokarmowego. Jego stosunkowo wysoka zawartość w ciecierzycy (15 g/100 g) w przypadku częstego jej spożywania, zwłaszcza przy okazji innych wysokobłonnikowych produktów, może powodować usuwanie korzystnych dla organizmu składników odżywczych oraz wywoływać wzdęcia. Stąd apelujemy o rozsądny entuzjazm w spożywaniu niniejszego wytworu natury.

Inne zastosowanie ciecierzycy

Okazuje się, że ciecierzyca posiada naprawdę szerokie zastosowanie. Odnajduje się nie tylko na naszych stołach, ale stanowi również składnik płukanek do gardła, syropów, a napar z rośliny wspomaga trawienie. W kosmetyce zaś stosowana jest także jako jeden ze składników do mycia włosów i peelingu ciała.

Po tej liście superlatyw nie pozostało nam nic, jak tylko uczynić ciecierzycę bohaterką naszego jadłospisu. Życie stanie się wówczas nie tylko smaczniejsze, ale i zdrowsze.

*O właściwościach odżywczych, zdrowotnych i kulinarnych ciecierzycy opowiadał Krzysztof M. Nowak – ekspert platformy zakupowej LokalnyRolnik.pl.

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ilość komentarzy: 2 - dołącz do dyskusji

  1. […] Ciecierzyca jest uprawiana przez człowieka od ponad 6 000 roku p.n.e. W ostatnim czasie ze względu na popularność diet wegańskiej i bezglutenowej robi zawrotną karierę. Więcej o ciecierzycy przeczytacie w serwisie LokalnyRolnik.pl. […]

  2. […] Ciecierzyca – królowa hummusu i falafeli […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *